Johdanto
Jo opiskelun alkaessa oli selvää, että haluan painottaa työntekoni ajoneuvoverhoiluun. Mielelläni teen laidasta laitaan kaikkia verhoilutöitä, mutta lähellä sydäntäni ovat nämä pienet söpöt autot - Minit.
Mieheni ja minä olemme siis Mini-harrastajia. Kesäajossa meillä on vuoden -68 Austin Mini ja nyt tulevaksi kesäksi valmistuu toinen vuoden -68 Mini, minulle!
Mieheni tekee itse auton kuntoon. Vielä tällä hetkellä, auto on täysin purettuna autotallissamme. Vielä vähän hitsaushommia ja sitten alkaa pohjamaalaus ja maalaus. Sitten onkin oikeastaan enää kasaus ja loppu"sipistely". Niin, ja itse tärkein: sisusta.
Teen verhoilun opinnäytetyönäni koko Morris Minimme sisustan: penkit, oviverhoilut, kattoverhoilut, kojelauta, hattuhylly ja vaihdekepin pussukka! Tästä tulee ensimmäinen "kokonainen" sisusta autoon, jonka teen. Toivon, että onnistun niin hyvin, että auto toimisi käyntikorttina, kun liikumme kesät esimerkiksi kerhomme Mini Club Flying Finns, tapahtumissa.
Jännittävää!
Penkkien purku
Työn aloitin piirtelemällä ja hahmottelemalla tulevaa päällystystä penkkeihin suoraan. Olin jo aiemmin tehnyt melko tarkat suunnitelmat paperille, joten nyt oli lyötävä lukkoon lähinnä mitat ja oikeat kohdat saumoille. Piirtelyn jälkeen aloin purkamaan verhoiluja ja tutkimaan mitä penkit ovat "syöneet".
Takapenkit
Takaistuimen verhoilu oli liimattu kiinni suoraan istuimen
vaahtomuoviin. Takaistuimessa ei ole runkoa lainkaan, vaan muotoiltu
vaahtomuovi ainoastaan. Istuimen etu-alareunan verhoiluun oli liimattuna ohut
vaneri, joka taas oli liimattu vaahtomuovi. Oletan, että
sillä on saatu istuimen etuosa suoraksi ja
siistiksi.
Takaselän verhoilu oli kiinitetty selän
kehikkoon verhoiluklipseillä. Ne oli helppo poistaa. Alla oli noin
kaksisenttinen vaahtomuovi liimattuna kehikkoon.
Penkkien purkamisen jälkeen, laskin
penkkeihin kangasmenekin ja hahmottelin siitä
kaavion. Tulokseksi sain 10 metriä
keinonahkaa ja reilun metrin oranssia kangasta.
Takaselän runko
Takapenkin pehmustaminen
Takaistuimen vaahtomuovi, kuten kaikki muutkin pehmusteet
ovat autossa alkuperäiset. Tarkkaa tietoa penkkien
vuosimallista ei ole, mutta kyseisen auton istuimista ei ole kyse. Vanhat
kuitenkin. Selvää siis oli, että
kaikki pehmusteet menevät uusiksi. Olin jo syksyllä
”hamstrannut” kotiini erilaisia vaahtomuoveja, juuri
tätä opinnäytettä
silmällä pitäen. Niinpä
otin ne nyt käyttöön.
Istuinta aikani mallailtuani ja pyöriteltyäni
hankkimiani pehmusteita, tulin seuraavanlaiseen lopputulokseen: HR50,
paksuudeltaan 7cm, laittaisin kaksi kerrosta koossa 104cm x 42cm. Sen jälkeen
muotoilisin vaahtomuovileikkurilla istuimen samaan muotoon kuin alkuperäinen
on. Lisäksi aiemman suunnitelmani mukaan, penkkiin tulisi uudet
muodot. Ne toteutin myöskin omista vaahtomuoveistani.
Penkkeihin tuli korokepalat istuinosiin eteen, sivuille ja keskelle, niin että
”pyllyn kohdalle” jäisi matalampi
kohta. Korokepaloista tuli 3,5cm korkeat ja ne tein HR20, paksuudeltaan 2,5cm
ja HR25 paksuudeltaan 1cm muoveista.
Istuin on nyt tehty jämäkämmästä
vaahtomuovista kuin alkuperäinen ja sen vuoksi toin penkin kotiin
sovitettavaksi autoon. Hyvä, sillä
sen verran jäykempi istuin on, että
siitä täytyy takareunasta
sahata noin 1,5cm pois, jotta se istuu autoon hyvin.
Takapenkin verhoilu
Takaistuimen päällisen suunnittelun aloitin
mittailemalla uutta istuinpehmustetta, sekä
vertaamalla sitä vanhaan päälliseen. Vanha päällinen
oli kuitenkin jo aivan haperoitunut ja olin vähän
muuttanut pehmustuksen muotoa, joten päätin luottaa vain pehmusteen
mittoihin.
Nyt kun istuimeen oli tehty uusia muotoja, täytyi
minun piirtää yksi kaava. Otin läpinäkyvää
muovia ja asettelin sen isoilla neuloilla kiinni vaahtomuoviin. Istuimen
sivureunat eivät ole suorat joten piirsin muoviin saumojen kohdat. Lisäsin
sentin saumavarat ulkoreunoihin ja kaksi senttiä
sisäreunaan, koska sisäpuolella on lisätty
vaahtomuovimuoto. Muut palaset sain mittaamalla. Istuimen kappaan otin mallia
vanhasta verhoilusta, ja sainkin siistin ja onnistuneen sauman kulmaan.
Leikkasin kaavojen ja mittojen mukaan palaset ruskeasta
keinonahasta sekä oranssista kankaasta. Penkissä
istuinosat on matalammat ja oranssit ja niihin tuli leveyssuuntainen
tikkaus kuuden sentin välein. Oranssiin kankaaseen ompelin
senttisen vaahtomuovin sekä apukankaan, jotta sain tikkaukset
hyvin näkyviin. Ennen ompelua liimasin vielä
vaahtomuovin kiinni päälikankaaseen, sillä
koepalassa väliin jäi ilmaa ja se jäi
minua häiritsemään.
Tereen ompelin oranssista kankaasta. Ompelin tereen kiinni
kappaan ja kapan päälliseen. En ollut tyytyväinen
lopputulokseen: kulmat olivat tereistä vähän
rutussa ja ompelutikkaus pilkisteli joistain kohdin terettä.
Niinpä purin koko istuimen. Ompelin tereen tällä
kertaa kiinni päälliseen ja vasta sitten kapan päälliseen.
Näin onnistui erinomaisesti ja kulmista tuli siistit ja
ompeleitakaan ei näkynyt enää. Sovitin päällisen
paikoilleen ja olin tyytyväinen.
Sitten olikin jo vuoroissa istuimen verhoilu. Olin jo
aiemmin päättänyt, että
liimaisin kovettajaliimalla (kaksi-komponenttinen liima joka kestää
eri sääolosuhteita ja on lopullisesti kuiva vuorokauden kuluessa),
verhoilun oranssit osat kiinni pehmusteeseen. Myönnän,
että se kyllä
hirvitti - sillä tiedossa oli, että
kun liima kerran on paikalleen jämähtänyt,
se ei irtoa kuin palasina… Mutta niin vaan ryhdyin tuumasta
toimeen. Levitin liiman huolellisesti pehmusteeseen sekä
verhoiluun, odotin että liima kuivui kosketuskuivaksi ja aloin
painella verhoilua paikoilleen. Hyvin onnistui. Sen jälkeen vedin päällisen
kokonaan päälle ja asettelin paikoilleen. Vanhat verhoilut olivat
istuinpehmusteeseen liimatut, joten myös minä
liimasin tämän uuden. Liimasin
ensin istuimen ala-etureunaan ohkaisen (4mm) vanerin 8cm x 100cm, johon
niittasin verhoilun etukapan. Loput sivut liimasin kovettajaliimalla.
Testing testing...
Takaselän pehmustaminen
Takaselän runko on vain metallikehikko.
Liimasin siihen ensin apukankaan, jonka päälle liimasin
senttisen HR25-vaahtomuovin kauttaaltaan. Siihen päälle tein
samanlaiset muotopalat samoista aineksista kuin istuimeen, niin että istujan selän
kohtaan jää syvennys.
Takaselän verhoilu
Takaselän kappaleiden mitat sain mittaamalla
pehmustettua runkoa. Ainoastaan sivut, joissa on selkeä
muoto, kaavoitin. Kaavoitus hoitui samalla tavalla kuin istuimeen: pala
läpinäkyvää
muovia päälle ja tussilla piirsin taas
haluamaani kohtaan saumat. Sen jälkeen lisäsin sentin
saumavarat ja lisäsentti taas ”selän
syvennyksen” kohdalle.
Myös selkään tuli samanlaiset
oranssit syvennykset kuin istuimeen, joten olin ommellut myös
selän oranssit osat samalla kuin istuimen. Ompelu sujui mielestäni
hienosti. Selän kappaleet ompelin yhteen, jonka jälkeen ompelin ympäröivän
tereen. Viimeiseksi ompelin taas kapan.
Selän verhoilun liimasin samaan tapaan
oransseista osista kiinni pehmusteeseen, kuin istuimeen olin liimannut.
Liimausten jälkeen oli lopun päällisen kiinnittämisen
aika. Se ei ollutkaan niin yksinkertainen juttu. Minulla oli säästössä
vanhat ”klipsit”, joilla vanhakin päällinen
oli kiinnitetty. Klipsit olivat niin tiukat, että
jouduin ruuvimeisselin ja pihtien avulla avaamaan niitä,
jotta sain ne paikalleen. Mutta klipsit olivat täysin käyttökelpoiset,
vaikkakin ovat monta kymmentä vuotta vanhat! Kiinnittäminen
vei yllättävän kauan aikaa.
Valmiit takapenkit
Etupenkit
Pehmustaminen
Aloitin etupenkkien työstämisen
selästä. Pehmustaminen oli tarkoitus
toteuttaa aivan samalla tyylillä kuin takapenkitkin. Selkään
tuli ensiksi 2,5cm HR25EP. Sen jälkeen korokepalat toteutin kuten
takapenkissä, eli HR25EP ja lisäksi HR30 sentin paksuisena.
Takapenkeistä hieman viisastuneena, liimasin
senttisen pyöreästi suoraan kiinni pohjapehmusteeseen,
jotta terävää reunaa ei pehmusteeseen jää
ollenkaan.
Etupenkkien selät pehmustettuina
Päällisten kaavoitus
Päällisten kaavoitus ei ollut lainkaan
niin helppo kuin takapenkeissä. Alkuperäisessä
piirroksessani olin suunnitellut, että
selkään tulee sivuille kapat, joita kiertää
tere. Ja yksi näkyvä
sauma etuselän ja takaselän taitteeseen.
Aikani pyöriteltyäni kankaita ja ajatuksia, päätin
kuitenkin tehdä vain yhden teresauman, joka kiertäisi
sivulta sivulle yläkautta. Kaavoitettuani ajatuksen
muoville ryhdyin kankaiden leikkuuseen ja ompeluun. Kun vedin päällisen
selkänojaan alkoi totuus paljastua: eihän se istunutkaan…
Tere sauma jäi väkisin liian ylös,
jolloin etuselän oranssi osa tippui noin 3-4cm liian alas. Ei auttanut
vaikka kuinka koitin hieroa päällistä
paikalleen. Niinpä korjasin kaavoitusta. Tein takaselkään
radikaalimmat muodot, ja otin etuselän sivupaloista vähän
pois, jotta saisin kappaleen istumaan paremmin. Ompelun jälkeen
uusi sovitus. Nyt se istui vähän paremmin, mutta
en saanut sitä edelleenkään uuteen kohtaan.
Palasin paperisuunnitelmiini ja aloin pohtimaan, miksi ylipäänsä
vaihdoin suunnitelmaani alun pitäenkään? Pehmustuksen
muoto oli niin paljon muuttunut, että todennäköisesti
en tulisi saamaan etu- ja takaselän saumaa siihen kohtaan johon sen
haluaisin, ainakaan ilman kappaa. Päätin muuttaa kaavoitusta, ja palata
siis alkuperäiseen suunnitelmaan.
Siispä aloitin uudestaan kaavoittamaan
etupenkin selkään. Piirsin vaahtomuoveihin uudet
haluamani muodot ja saumojen paikat. Sen jälkeen kiinnitin läpinäkyvän
muovin neuloilla pehmusteisiin ja jäljensin saumojen paikat siihen. Ei
muuta kuin piirto kankaille ja leikkuu. Käytin vanhasta päällisestä
joitain osia joita pystyin. Ompelin kaikki palaset paikoilleen, todetakseni
taas kerran, että ei se päällinen edelleenkään
istu. Aikani pohdittuani, muutin sivukappoja kapeimmiksi ja keskitin kapan
hieman eri kohtaan. Uuden purkamisen ja ompelun jälkeen, olin vihdoin tyytyväinen.
Selän verhoilu
Kun ensimmäinen etuselkä oli
ommeltu ja varmasti sellainen kuin halusin, oli aika alkaa pohtimaan ”oranssin
palan” liimausta selkäpehmusteeseen. Jos liimaus oli
takapenkeissä jo jännittävää, niin nyt se oli vielä
jännittävämpää. Etuselkähän
on ommeltu ”pussiksi”, joten liimaus oli huomattavasti
hankalampaa toteuttaa kuin takapenkin selässä ja istuimessa.
Päällinen oli asetettava ensin kokonaan
paikoilleen, jotta se tulisi oikeaan kohtaan. Sen jälkeen se
piti ”kääriä” ylös, niin että se jäi
pehmusteen päälle noin 15cm matkalta. Liima piti koittaa saada
levitetyksi noin kymmenen sentin matkalle sekä pehmusteeseen, että
päälliseen. Tässä kohtaa oli onneni, että
aloitin selästä enkä istuimesta, sillä
pystyin liimaamaan alakautta istuinrungon välistä.
Pääsin liimauksessa noin puoleen väliin,
huomatessani sen kuitenkin olevan vinossa. Ei muuta kuin kiireesti lämpöpuhaltimella
lämmittämään ja sain liimauksen onneksi irti. Tästä
viisastuneena, piirsin tussilla pehmusteeseen apuviivat, joihin kohdistin
poikittaisompeleet. Sain selän liimattua nyt siistimmäksi.
Pieni kauneusvirhe kuitenkin jäi näkyväksi. Oranssi kangas jäi
oikeasta yläkulmasta vähän rytylleen, johtuen luultavasti siitä,
että olin ennen ompelua liimannut sen pehmusteeseen. Todennäköisesti
ilman sitä liimausta, kangas olisi asettunut paremmin ja ilmaa olisi jäänyt
luonnollisesti väliin.
Selän liimaus
Etuselkä valmis
Etuistuimen
pohjarakenne
Istuimissa
oli alunperin muoviset muotoillut palat, jotka olivat koukuilla kiinni
rungossa. Muovit
olivat
kuitenkin niin pahoin vaurioituneet, että niistä ei
ollut enää mihinkään. Miehelläni oli
olemassa
semmoista paksua mustaa muovia, jonka keskellä meni kudos, joka vahvistaa muovin
hyvinkin
tukevaksi. Piirsin vanhojen mallin mukaan tähän
muoviin uudet pohjat. Sahasin ne
vannesahalla
muotoonsa.
Mieheni
teki alumiinista vahvistuskappaleet kiinnityskohtiin, jotka kiinnitettiin
popniiteillä muoviin.
Kun aloin
kiinnittämään muoveja paikalleen, ei
popniitit pitäneetkään vaan tulivat rei’istään läpi ja
koukku
repi muovin rikki. Niinpä alumiiniset
vahvikkeet laitettiinkin sekä ylä- että alapuolille,
ja
ruuveilla
kiinni. Nyt uutena ongelmana olikin muovin joustamattomuus. En saanut
kiinnitettyä sitä
paikoilleen
joka sivulta. Niinpä väänsi uudet karvan verran pidemmät koukut kahdelle sivulle ja
niin
sain
pohjarakenteen lopulta paikoilleen.
Uusi kumi pohjarakenteena
Etuistuimen
pehmustaminen
Tarkoitus
oli jälleen saada
istuimeen samanlainen muoto kuin takapenkin istuimeen ja selkään.
Mallailin
erilaisia vaahtomuoveja tullakseni hyvään
lopputulokseen. Kuitenkin säveleni
olivat sen
verran
selvät, että aloin tuumasta toimeen. Pohjarakenteen päälle liimasin 3cm paksua HR50-
vaahtomuvia.
Etureunaa kiertämään liimasin senttisen
HR30-vaahtomuovin. Sen jälkeen
tein
”muotopalat” istuimeen samalla lailla kun
muihin. Nyt jouduin kuitenkin tekemään
pieneen viisteen
sivupaloihin,
jotta se menisi nätisti
istuimen alle. Tuntui, että istuimen
muoto jäi vähän lättänäksi,
joten päätin vielä lisätä koko korotusmatkalle ylimääräisen senttisen HR30-palasen.
Hommat etenee!
Istuimen
päällisen teko
Istuimen
päällistä lähdin kaavoittamaan taas läpinäkyvällä muovilla. Kiinnitin muovin heftaneuloilla
pehmusteisiin,
ja piirsin muoviin saumojen kohdat haluamilleni paikoille. Lisäsin piirroksiin
saumavarat
ja leikkasin irti. Rohkeasti päätin
leikata kankaat suoraan kaavojeni mukaisesti.
Ompelin
ensin oranssit ”keskikohdat” molempiin istuimiin samaan
tapaan kuin aiemmatkin. Sen
jälkeen lähdin ompelemaan istuimen muita paloja. Tereitä olin ommellut aiemmin jo
valmiiksi.
Ompelu
sujui mielestäni hyvin ja
jo rutiinilla. Sovitin istuinpäällistä uusien pehmusteiden päälle ja
hyvältä näytti.
Päätin ommella heti myös toisen istuimen valmiiksi, vaikken vielä ollut pehmustanut
toista
etupenkkiä.
Istuimen
verhoilu
Mallailtuani
päällistä penkkiin, päätin vielä lisätä senttisen HR-30 vaahtomuovin
korokekohtiin, jotta
sain
istuimen näyttämään mieleiseltä.
Sen jälkeen liimasin
oranssin kohdan jälleen
vaahtomuoviin
kiinni.
Oli helpompaa kuin selkään,
sillä istuin on kuitenkin
alhaalta auki. Sen jälkeen
kiinnitin ver
hoilut
klipseillä runkoon kiinni.
Tämän jälkeen
tein myös toisen etupenkin
samaan kohtaan val
miiksi.
Lopuksi oli vuorossa penkkien viimeistely. Selkiä ei ollut vielä
kiinnitetty, joten aloitin kiinnit
tämällä
takaselän runkoon. Sen jälkeen kiinnitin selän kapat liimaamalla ne
kovettajaliimalla poh
jaan
kiinni. Valmista tuli!
Tadaa!
Mittarin kehikon verhoilu
Autoon tulee kolme mittaria muoviseen kehikkoon. Ajattelin
verhoilla etuosan, johon mittarit tulevat näkyviin oranssilla
kankaalla ja ympäryksen ruskealla keinonahalla. Purin
mittarista kromisen kehikon irti. Sitten putsasin kehikon asetonilla, jonka jälkeen
vielä hioin
muovin pinnan hiomapaperilla rikki –
jotta liima tarttuisi hyvin. Kehikon muotojen vuoksi, en oikein osannut
arvioida sopivaa tapaa verhoilulle, joten lähdin
kokeilulinjalle.
Ensimmäinen yritys: Leikkasin kaistaleen keinonahkaa ja aloitin
alhaalta keskeltä suoraan
liimamaan keinonahkaa muoviin. Lämmittelin
nahkaa jotta se venyisi hyvin. Puolessa välissä sain
huomata, että en saa riittävästi venytettyä
nahkaa ja se tulisi menemään
aivan liian vinoon. Niinpä poistin
nahkan kehikon päältä.
Toinen
yritys: Päätin tehdä kaksi ompelusaumaa, molemmin
puolin mittaria. Tein siitä hyvin
napakan, jotta ei jäisi lörpöttämään. Vedin keinonahkan kehikon päälle ja leikkasin yläpuolelta reilusti nahkaa pois,
jotta venyisi mittarin yli. Hyvältä näytti. Päätin että liimaan nahkan kehikkoon vain reunoilta ja aloitin
liimaamaan. Ensimmäinen
reunasyvennys toi totuuden jälleen
esiin: nahka jää ruttuun
syvennykseen vaikka kuinka lämmitän ja venytän. Poistin nahkan kehikon päältä.
Kolmas
yritys: Leikkasin uuden palan
keinonahkaa kehikon yläosaa
varten, tällä kertaa nii, että venyvyys olikin
pystysuunnassa, eikä leveyssuunnassa
niin kuin aiemmin. Ajattelin josko se vaikuttaisi ryppyyntymiseen. Ei
vaikuttanut. Jouduin toteamaan, että
tällaista jälkeä saa tällä rahalla. Eli, olin valinnut
halvan ja huonon keinonahan… Päätin kuitenkin verhoilla
kehikon sillä mikä nyt oli tekeillä. Parhaani yritin, mutta
kehikon yläreunaan jäi vähän
ryppyä…
Kun
ruskea osio oli liimattu kehikkoon, oli vuorossa oranssin liimaus. Olin
leikannut
mahdollisimman
tarkkaan kankaan valmiiksi ovaalin muotoon. Liimasin työtoverin avustuksella
oranssin
kankaan kiinni (toinen suojasi ruskeaa keinonahkaa liimautumasta ja toinen
liimasi). Sen
jälkeen puhkaisin mittareiden
aukot ja liimasin kankaan hyvin kiinni kehikon sisäpuolelle.
Viimeistelin
mittariston asentamalla kromikehyksen takaisin paikoilleen.
Alkuperäinen kehikko
Hiottu kehikko
Lopultakin valmis kehikko
Hattuhylly
Hattuhylly
oli yksinkertainen toteuttaa. Sahasin vannesahalla pahvista vanhan mallin
mukaisen
kappaleen ja liimasin siihen keinonahan. Liimana käytin kestävyytensä vuoksi kovettajaliimaa, sillä
aurinko paistaa hattuhyllylle vuoren varmasti.
Ovipahvien
tekeminen
Taakse
ovipahveja varten olin ostanut hieman jämäkämpää pahvia
kuin tavallinen verhoilupahvi.
Piirsin vanhojen pahvien mukaisesti uuteen pahviin muodot
ja sahasin pahvit vannesahalla. Sen
jälkeen aloin
suunnittelemaan millaiset korostukset pahveihin haluan. Alunperin olin
ajatellut
oransseja tere”viivoja” 4-5 kpl ruskeaan taustaan. Mutta ajattelin, että siitä ei tulisi hyvännäköinen.
Niinpä tein muutamia ompelumalleja
ja yhdessä mieheni kanssa
lopulta päätettiin, että
teen yhden
oranssin raidan pahvien
yläosaan, ja
tehosteompeleet raidan sekä ylä- että alapuolille.
Leikkasin
kankaat ja ovipahvin muotoisen 7mm paksuisen vaahtomuovin, joka on laminoitu
molemmin
puolin kankaalla (jatkossa puhun ”laminaatista”). Lisäksi leikkasin oranssin kaistaleen
kokoisen
laminaatin myöskin.
Ompelin kankaat yhteen, jonka jälkeen
liimasin ensin kapean soiron
laminaattia
oranssiin kankaaseen ja sen jälkeen
liimasin ison laminaatin koko oviverhoiluun. Näin
sain oranssin raidan kohoamaan ovipahvista esille. Tämän jälkeen
olivat vuorossa tehosteompeleet.
Täytyy
myöntää että tehosteompeleet olivat hitsin vaikeat
saada pysymään suorassa….
Ja eiväthän ne
ole ihan suorassa!
Alkuperäinen ovipahvi
Viimeiseksi
liimasin päällisen
verhoiluliimalla ovipahviin ja taittelin kankaat pahvin takapuolelle.
Toisen
ovipahvin tein täsmälleen samalla lailla.
Ovipahvien lisäksi
ovikoteloiden pohjalle tulee
pohja”lärpäkeet” jotka
myös tein pahvista ja päälystin keinonahalla.
Etuovipahvit
tein muutoin samalla tavalla kuin taakse paitsi pahvi oli hieman erilaista. Lisäksi taakse
ompelin pyöräkotelonpäälliset
molemmille puolille. Ne tullaan liimamaan autoon paikalleen.
Kojelauta
Kojelauta
on kolmiosainen näissä vanhoissa Mineissä. Mittarikehikon molemmin
puolin on
symmetriset
pahviset osat ja ”hyllyn” päälle tulee vain muotoiltu nahka johon on liimattu ohut
vaahtomuovi,
sorvifolio.
Piirsin
uusille pahveille vanhojen mukaiset osat painoja apuna käyttäen – sillä vanhat olivat
menneet
melko kieroon vuosien saatossa. Sen jälkeen
sahasin osat irti vannesahalla. Keinonahan
leikkuun
jälkeen liimasin sen
pahveihin kiinni ja valmista tuli.
Kattoverhoilu
Kattoverhoilu
on kaksiosainen. Kahteen keskenään
yhdistettävään kehikkoon on klipsein ja
liimaamalla kiinnitetty kankainen useammasta kappaleesta ommeltu verhoilu.
Vanha verhoilu oli jo
repeillyt ja homeinen. Verhoilun sai aika helposti irti
kehikostaan. Tosin yllätys
oli, että liimat olivat
hyvin pitäviä edelleen.
Vanhasta
verhoilusta oli hyvin hankala alkaa tekemään kaavaa uuteen. Irroitin palaset toisistaan ja
arvuuttelin
onko sivuissa muotoa vaiko ei. Työkavereilta
kyseltyäni osa oli sitä mieltä, että muoto on
ja osa sitä mieltä että ei
ole. Päädyin suoriin paloihin.
Alun perin ajatus oli, että verhoilu
tehdään
ruskeasta
keinonahasta. Mieheni kanssa ajatusta pyöriteltyämme
tulimme tulokseen että autosta
tulisi
hyvin synkkä. Niinpä vaihdoimme lennossa
suunnitelman oranssiksi. Olin onnekseni löytänyt
samaa
kangasta lisää pari
metriä, joten ongelmaa ei
ollut.
Ompelin
ensin vain toiseen kehikkoon osat yhteen. Alettuani mallailemaan verhoilua
kehikkoon sain
huomata ongelmia tulevan. Oranssi kankaani on suorastaan kuin
peltiä – ei veny eikä viru ja jos
taipuu niin jälki jää. Eli, varmasti huonoin mahdollinen
kattoverhoilumateriaali! Kiinnitin verhoilun
leveistä saumavaroista niiteillä kehikon kaariin. Reunat kiinnitin verhoiluliimalla
kehikkoon. En
ollut lopputulokseen lainkaan tyytyväinen. Verhoilu ei ollut ollenkaan niin tiukalla kuin olisin
halunnut. Niinpä irrotin
koko verhoilun. Tein saumojen päihin
pienet muoto-ompeleet, jotta saisin
ruttuja häviämään. Kiinnitin verhoilun
uudelleen. En edelleenkään
ollut tyytyväinen. Irrotin
reunaliimaukset jälleen.
Nyt otin aseekseni lämpöpuhaltimen ja aloin reilusti lämmittämäänkangasta.
Kangasta saikin lämmittää todella
paljon, jotta sain sen venymään.
Siltikään kangas ei
venynyt
juurikaan, mutta kuitenkin sen verran että sain venytettyä
ryppyjä pois! Lämmitin ja liimasin noin
20cm
kerrallaan. Lähes koko päivän tapeltuani kattoverhoilun kanssa sain ensimmäisen puoliskon
valmiiksi.
Kattoverhoilun
toinen puoli oli huomattavasti helpompi tehdä. Ompelin palaset yhteen ja suoraan
pienet muodot päihin. Tämän jälkeen kiinnitin verhoilun
kehikkoon valeeseen minkä jälkeen
liimasin ensin verhoilun
reunoilta tiukasti kiinni. Sen jälkeen
liimasin leveät saumavarat
kehikon
kaariin kovettajaliimalla. Siisti tuli!
Olen myöskin Mini-harrastaja. Itselläni on vm. 1994 Mini Rover Classic. Penkit ovat tällä hetkellä kermanväriset, mutta auto musta. Tekisi mieli vaihtaa kermankeltaiset penkit mustiin. samoin ovipahvit mustiin. Kiinnostaisko tällainen projekti ? Asumme Lempäälässä, mutta voisin tuoda auton sinne kustannusarvioita varten. Terveisin Jouni Poutanen p. 0400678778.
VastaaPoista